Wish you where here



2014 - Galería CO - Santiago de Chile, Chile.




La obra de Mariana Villafañe nos propone un viaje al pasado, a un recuerdo perdido que la artista rescata y transforma en signos visuales potentes.

En este caso un tocadiscos antiguo recuperado de su infancia aún contiene en su interior el disco de vinilo “Wish you were here” de Pink Floyd.

El descubrimiento no es menor. Cargado de emotividad y signado por la ausencia.

El hallazgo es el punto de partida a una serie de procesos que la artista desarrolla  investigando los mecanismos de la memoria.  Intentando reescribir la historia, reconstruir un eslabón perdido de su identidad.

Mariana Villafañe’s work invites us to travel into the past, to an encounter with lost memories that the artist recovers and transforms into powerful visual symbols.


In this case, it is an old record player rescued from her childhood; inside, the LP “Wish You Were Here” by Pink Floyd can still be found. This is no minor discovery. It is a hallmark of absence, loaded with emotion.


This discovery serves as the point of departure for a series of processes the artist employs to investigate memory’s diverse mechanisms, looking to rewrite history and to reconstruct a missing link in her identity.







El hallazgo es el punto de partida a una serie de procesos que la artista desarrolla  investigando los mecanismos de la memoria.  Intentando reescribir la historia, reconstruir un eslabón perdido de su identidad.

Este funcionamiento le es familiar a Villafañe que a lo largo de su práctica ha trabajado con diferentes objetos pertenecientes al acervo familiar, como  la alfombra que solía cubrir el piso del living  en la instalación “Casa Tomada” (2011) o con los empapelados que utilizaba su madre  en “Aquí no ha pasado nada” (2012) y Reconstructos (2012). Ahora es tiempo para “How I wish you were here” que como el estribillo de la canción homónima al disco, nos indica que algo no está, algo falta, algo se añora.  La ausencia, la pérdida, la incompletud también presente en su serie de fotografías “Memoria Emocional” que desarrolla desde 2010 y  “Fragmentos de un sistema” (2013).

La toma y utilización de estos objetos comunes nos da cuenta de una especie de desguace meticuloso, de una sustracción que devendrá en  un rescate, una búsqueda que  recrea y transmuta una experiencia, superándola.

El uso de la repetición de patrones funciona como un reconstructor del ADN emocional que va del reconocimiento de la consciencia personal hacia la consciencia universal.

El lenguaje de la música al igual que el de las artes visuales nos pertenece, no como apropiaciones, sino como sustancia. El trabajo de la artista plantea la contradicción de que aún cuando el sistema racional en el cual estamos parados tiende a separar y reducir para poder asimilar, las experiencias estéticas son de otro orden, y se manifiestan allí donde la potencia se reconoce, se expande y se une al todo.

La obra es así un manifiesto de un acercamiento a la posibilidad de re-aprender y de vernos reflejados en un otro compartiendo humanidad.

Herminda Lahitte
Critica y curadora de arte contemporáneo
This discovery serves as the point of departure for a series of processes the artist employs to investigate memory’s diverse mechanisms, looking to rewrite history and to reconstruct a missing link in her identity.

This modus operandi is a familiar one for Villafañe, whose entire practice has involved working with different objects pertaining to her family heritage. The rug that used to cover the living room floor, for example, appears in the installation “Casa Tomada” (A House Taken Over, 2011), and the wallpaper used by her mother figures in “Aquí no ha pasado nada” (Nothing Has Happened Here, 2012) and Reconstructos (Reconstructions, 2012). This time it is the phrase “How I wish you were here”, as the song’s chorus repeats, that tells us that something is missing, something is not here, something is longed for. Absence, loss and incompleteness are also present in her “Memoria Emocional” (Emotional Memory) series of photographs developed since 2010 and in “Fragmentos de un sistema” (Fragments of a System) from 2013.

How these everyday objects are taken up and utilized in her work reveals a meticulous sort of dismantling and salvage, a removal that will wind up being recovery, a search that recreates and transmutes an experience so that it can be overcome.

The repeated use of certain patterns functions as method for reconstructing the emotional DNA that leads from personal recognition of conscience to universal consciousness.

The language of music pertains to us in the same way that the language of the visual arts does; not as appropriation, but as substance. Villafañe’s work speaks of a contradiction: though the tendency of the rational system in which we all find ourselves immersed is to separate and reduce in order to assimilate, aesthetic experiences are clearly of a different order; they manifest themselves in that place where potential is recognized, expands and becomes one with the whole.

This work accordingly represents a manifesto, it presents an approach to the possibility of re-learning, of seeing ourselves reflected in the other in a shared humanity.              


Herminda Lahitte
Contemporary art critic and curator





Contacto/ Contact:

info@villafane.com
Galerias/ Galleries:

Galería de las misiones
Montevideo + José Ignacio info@galeriamisiones.com


Mark Hachem Gallery
New York + Paris + Lebanon
paris@markhachem.com


Seguime/ Follow:

︎︎